Wine by the glass: meer omzet met open wijnflessen!

Hoeveel open wijnen bied jij aan op de kaart? Als het antwoord minder dan 3 is, kan het namelijk interessant zijn om dit aantal te verhogen.
En ook al voelt het misschien als een risico – meer wijnen open betekent immers meer kans op
waste – toch is het een mooie manier om
de drankomzet te verhogen. Hoe? Dat leggen we hieronder uit.

Wijnsmaak verbreden

De interesse in wijn neemt steeds meer toe. Mensen stappen steeds meer af van het geijkte en vinden het leuk om iets nieuws te proberen en hun smaak te verbreden. Door wijnen van verschillende kwaliteitsniveaus per glas aan te bieden, geef je gasten de mogelijkheid een nieuwe wijn te proberen, zonder direct een hele fles te hoeven bestellen.
Gasten durven zichzelf bijvoorbeeld sneller te trakteren op een glas rosé
 van 6 tot 8 euro, dan op een fles van een paar tientjes. Bovendien neemt de kans dat ze die fles uiteindelijk alsnog bestellen natuurlijk alleen maar toe als de wijn bevalt.

Verhoging drankomzet

Doorgaans komt maar liefst 80% van de drankomzet uit wijnen per glas, omdat deze een stuk toegankelijker zijn om te bestellen. Door de keuze uit wijnen per glas te vergroten en wijnen aan te bieden uit een hoger segment, zal de drankomzet dus aanzienlijk stijgen. Hierdoorlaat je jouw gasten kennismaken met wijnen waar je trots op bent. Die mooie rode wijn, die normaalgesproken stof ligt te happen in de wijnkelder, presenteer je op deze manier vol passie aan je gasten. Zo wordt het proberen van een glas wijn dus direct een leuke beleving voor je gasten – win-win toch?

Geen producten gevonden voor deze selectie.

Risico op waste beperken

De voordelen van het aanbieden van meer open wijnen zijn duidelijk, maar hoe zit dat dan met waste? Want het risico dat een fles niet opgeschonken kan worden en weg moet, verhoogt hiermee natuurlijk ook. Gelukkig is dit te voorkomen door alles aan de voorkant goed geregeld te hebben. Dit doe je bijvoorbeeld door je personeel goed op te leiden. Zorg dat zij weten welke wijnen er open worden aangeboden op de kaart en welke smaakprofielen de verschillende wijnen hebben. Op deze manier zijn zij in staat jouw gasten goed te adviseren over welke wijn bij hun persoonlijke voorkeur past. Maar ook kunnen ze op deze manier een wijn extra aanprijzen als dat nodig is. Merk je dat een bepaalde wijn toch vaak blijft liggen? Wees dan flexibel en pas deze aan voor een andere wijn.

Sparren met Hocras

Bied je momenteel nog niet zoveel wijnen per glas aan? Dan hoef je natuurlijk niet meteen 10 verschillende witte wijnen open te houden, maar begin eens met 6 om te kijken hoe het bevalt. Wil je hierover samen met ons sparren? Geen probleem! Bij Hocras denken we graag met je mee. Bovendien bieden we gepersonaliseerde wijn trainingen aan voor jou en je personeel om ervoor te zorgen dat zij alle kennis in huis hebben om jouw drankenomzet te verhogen. Neem hiervoor gerust contact met ons op of kom langs in ons inspiratiecentrum in Almere.

Uitgelichte wijnen

Geen producten gevonden voor deze selectie.
Geen producten gevonden voor deze selectie.
Geen producten gevonden voor deze selectie.

Ga verder of terug naar

Borrel

Healthy snacks

Marge op borrelplanken

Ik heb eenvraag